ODSZKDOWANIE ZA ŹLE WYKONANY ZABIEG MEDYCZNY

źle wykonany zabieg medyczny odszkodowanie

ODSZKDOWANIE ZA ŹLE WYKONANY ZABIEG MEDYCZNY

          W ramach szeroko rozumianego prawa medycznego warto wyróżnić dwa podstawowe rodzaje świadczeń, których wykonanie podlega odpowiedzialności na podstawie kodeksu cywilnego.

         Pierwsze z nich, a zarazem najczęściej spotykane, to świadczenie leczenia. W ramach tej umowy, pacjent zleca określonemu podmiotowi leczniczemu (np. szpital, klinika, lekarz) wykonanie określonego działania, np. operacji wycięcia raka trzustki, z kolei zleceniobiorca (podmiot leczniczy) zobowiązuje się do zrobienia wszystkiego co w jego mocy, aby zgodnie ze sztuką lekarską oraz posiadanymi kwalifikacjami wykonać zadanie prawidłowo, a w konsekwencji osiągnąć oczekiwany rezultat.

         Drugie z nich, tzw. świadczenie rezultatu, dominuje w obszarze medycyny estetycznej, a najważniejszym założeniem tej umowy jest zlecenie podmiotowi medycznemu wykonanie określonego zabiegu, który ma przynieść określony zleceniem rezultat, np. wstawienie implantu.

         Podstawową różnicą między w/w świadczeniami jest gwarancja założonego rezultatu. W przypadku pierwszego ze świadczeń, lekarz dąży do osiągnięcia założonego celu, jednakże możliwość jego osiągnięcia determinowana jest kryterium należytej staranności po stronie wykonującego podmiotu leczniczego. Wynika to z faktu, iż przy większości przeprowadzanych operacji nie jest możliwe jednoznaczne przesądzenie o odniesieniu sukcesu, z uwagi na wiele czynników często niemożliwych do przewidzenia. Oczywistym jest także to, że lekarz każdorazowo odczuwałby jeszcze silniejszy stres, podczas przeprowadzania operacji, albowiem brak uzyskania umówionego rezultatu aktualizowałby jego odpowiedzialnością cywilną, nawet gdyby uczynił wszystko zgodnie ze sztuką. Z tego też powodu, gdy pacjent trafia do szpitala w celu otrzymania pomocy, wyraża każdorazowo zgodę na leczenie po uprzednim zapoznaniu się z oceną ryzyka jakie związane jest z planowanym działaniem. Przechodząc zaś do drugiego ze świadczeń, w tym wypadku pacjent nie znajduje się w sytuacji zagrożenia życia, a przyczyną zawarcia umowy z podmiotem leczniczym jest chęć uzyskania konkretnego rezultatu, który dana jednostka medyczna, np. klinika estetyczna zobowiązuje się wykonać. Nie oznacza to tym samym, iż każdorazowe niewykonanie tego świadczenia aktualizuje odpowiedzialność po stronie takiego podmiotu, jednakże musi on wykazać, dlaczego nie ponosi winy za nieuzyskanie umówionego rezultatu.

         Warto pamiętać też o tym, że prawo cywilne chroni pacjenta w przypadku obu omawianych świadczeń, jako słabszą stronę stosunku zobowiązaniowego. W praktyce oznacza to, iż pacjent nie ma obowiązku wykazania jakiej konkretnie szkody doznał oraz kto jest bezpośrednio odpowiedzialny na doznany uszczerbek. Ma to o tyle istotne znaczenia, że pacjent jako podmiot nie posiadający wykształcenia medycznego zazwyczaj nie jest w stanie samodzielnie wykazać, na czym konkretnie polegało uchybienie odpowiedzialnego podmiotu, jednakże posiada obiektywne dane uprawdopodobniające wystąpienie błędu medycznego, np. wyniki badań krwi, dokumentację zdjęciową. Jeżeli chodzi o wskazanie bezpośrednio odpowiedzialnego podmiotu, można wyobrazić sobie sytuację, w której pacjent operowany jest przez trójkę lekarzy, a cały zespół operacyjny liczy 5 osób. Podczas operacji został popełniony błąd medyczny, albowiem zszyto pacjenta pozostawiając w jego organizmie tzw. ciało obce, np. w postaci gazy (bardzo często spotykana sytuacja). W omawianym przypadku irracjonalnym byłoby przerzucanie ciężaru na nieprzytomnego podczas operacji pacjenta, aby ten wykazał kto pozostawił dany przedmiot w jego ciele. W takiej sytuacji wystarczające jest wykazanie, iż przedmiot taki znalazł się w operowanej części ciała pacjenta, z kolei podmiotem odpowiedzialnym będzie lekarz/szpital, z którym pacjent zawarł umowę. W dalszej kolejności dopiero pozwany podmiot leczniczy może w swoim zakresie ustalić kto ponosi indywidulną odpowiedzialność za dane naruszenie i skierować przeciwko takiemu lekarzowi swe roszczenie regresowe.

         Reasumując, jeśli ma Pan/Pani wrażenie, iż Państwa zabieg medyczny został wykonany w sposób nieprawidłowy, zapraszamy do kontaktu z naszą kancelarią, a pomożemy ustalić, czy są podstawy do dochodzenia odszkodowania lub zadośćuczynienia.